شابلون استنسیل چیست؟

برای مونتاژ برد هایی با قطعات SMD دستگاهی به نام پرینتر سولدر یا به نام فارسی پرینتر خمیر قلع وجود دارد که این دستگاه وظیفه قراردادن مقدار مورد نیاز خمیر قلع بر روی پد هایی که پایه های المان روی آن ها قرار می گیرد، برعهده دارد. این دستگاه دارای یک کاردک فلزی بزرگ برای به حرکت در آوردن خمیر قلع بر روی شابلونی به نام استنسیل است. پس از اینکه خمیر قلع توسط کاردک بر روی شابلون استنسیل کشیده شد، خمیر قلع از داخل سوراخ های تعبیه شده بر روی (پدهای برد مطابق با لایه Solder Paste) شابلون بر روی برد مدار چاپی قرار می گیرد و آماده برای قرار گیری در دستگاه مونتاژ برد  Peak and Place می گردد.

انواع روش های تولید شابلون استنسیل SMD به شرح زیر می باشد :

  1. ساخت شابلون استنسیل SMD توسط روش های شیمیایی: در این روش با استفاده از روش های نگاتیو و قرار دادن شابلون در اسید سلوفوریک و یا دیگر اسید ها امکان ساخت شابلون SMD فراهم می گردد.
  2. ساخت شابلون استنسیل SMD توسط دستگاه لیزر پیشرفته: در روش دوم که امروزه از این روش بسیار استفاده می شود ورق آلومینیوم و یا استیل با ضخامت و ابعاد مدنظر توسط دستگاه های اتوماتیک لیزر سی ان سی برش می خورد و پدهای مورد نظر برای عبور خمیر قلع سوراخ می گردد. به طور واضح تر لایه خمیر قلع (Solder Paste) که عبارت است از پدهایی که می بایست لحیم کاری روی آن انجام شود به دستگاه داده می شود و محل این پدها روی ورقه آلومینیومی یا استیلی سوراخ می گردد.

در ویدیو زیر مراحل تولید یک شابلون استنسیل توسط دستگاه برش لیزری به تصویر کشیده شده است.